De COVID-vaccins zijn geleverd. Je kan steeds een afspraak maken bij de verpleegkundige om je laten vaccineren

FAQ

FAQ (Veelgestelde vragen)

Wanneer moet ik me laten testen op corona?

* Als je klachten hebt (verkoudheid, hoofdpijn, koorts, smaak- reukverlies, moeheid, moeite met ademen, diarree), dan ga je in quarantaine en vul je de vragenlijst in op www.mijncorontest.be.  Als je het advies krijgt om je te laten testen, vraag je je code aan en maak je een afspraak: www.mijncoronatest.be 

Ben je positief, ga je minstens 7 dagen in isolatie. Ben je negatief, mag je uit quarantaine, maar blijf je gedurende 1 week extra voorzichtig.

* Ben je een hoogrisicocontact zonder symptomen? Afhankelijk van je vaccinatieschema, neem je een zelftest. Dit kan je zien op dit overzicht: www.info-coronavirus.be

* Ga je op reis of keer je terug naar België? Op dit overzicht kan je lezen wat je moet doen: www.info-coronavirus.be.

Kijk ook bij nieuws voor een overzicht van alle nuttige websites en telefoonnummers.

Heb je nog vragen of is iets onduidelijk? Neem dan gerust contact op.

Deze regels gelden vanaf 10/01/2022

Hoe maak ik een afspraak?

ONLINE : vraag een eerste keer uitleg aan Griet.

  • Boek per patiënt een afspraak

TELEFONEER (elke weekdag van 8u-11.45u en van 13.30u.-19u.):

  • Wanneer je dringend een arts nodig hebt en de afspraken volgeboekt zijn
  • Wanneer je denkt meer tijd nodig te hebben, bv onderzoek preoperatief, verzekering, ECG, longfunctietest, ...
  • Wanneer je twijfelt of je online boeking gelukt is. (Kijk ook bij 'spam' voor de bevestiging van je afspraak)
  • Wanneer je een afspraak wenst te annuleren of te verplaatsen.

Wanneer kan ik bellen voor een afspraak?

Bij voorkeur van 8u. tot 11u.45, en van 13.30u. tot 19u.

Na 19u. word je doorgeschakeld naar de wachtdienst.

 

Wanneer kan ik bellen voor een resultaat?

Spreek af met de arts die het onderzoek plant wanneer en hoe je zelf terug contact neemt.
Wanneer het resultaat normaal is, kan het gesprek kort zijn.
Wanneer iets meer te bespreken is, kom je best terug op consult.
Een persoonlijk contact is nodig voor een kwaliteitsvolle bespreking. Daarom is het ook niet mogelijk een resultaat te overleggen per mail.

 

Ik ben ziek en ik zie voor vandaag geen opening in de agenda?

Je belt dan best naar het secretariaat.

 

Ik heb een voorschriftje nodig.

Een consult gaat niet over het verkrijgen van voorschriften, maar in een kwaliteitsvol consult is er een gesprek, klinisch onderzoek en eventueel technisch onderzoek. Daarom is het moeilijk een voorschrift te krijgen per telefoon.
Bereid je consult voor, zodat je nadien geen voorschriften hoeft bij te vragen.

Heb je een medisch attest nodig? Voor het invullen van attesten en formulieren is informatie, tijd en inbreng van de patiënt nodig. Daarom kom je hiervoor best op consult. 

Je arts schrijft enkel attesten die correct en waar zijn.
Maak het je arts niet moeilijk en vraag alleen te attesteren wat redelijk, correct en waar is.

Ik wens een huisbezoek.

We doen graag huisbezoeken in de ruime regio.
Vraag een huisbezoek aan voor 10 uur, meestal komt je arts naar keuze.
Een huisbezoek kan wanneer je door ziekte, … niet naar de praktijk kan komen.
In de praktijk kunnen we rustiger spreken en onderzoeken, we hebben er ook meer technische mogelijkheden.
Door het afsprakensysteem is de wachttijd nu beperkt.
Een huisbezoek ‘op een afgesproken uur’ kan niet.

Mag ik telefonisch advies vragen?

Uiteraard kan je een telefonische vraag stellen. Let wel : wanneer je zelf op consultatie komt, krijg je de volle aandacht van je arts. Daarom proberen we het telefoonverkeer te beperken. 

Wanneer begint de wachtdienst?

De wachtdienst komt tussen na de avondconsultaties (vanaf 19u), tot ’s morgens 08 uur.

 De dokter van wacht kun je voor dringende medische hulp bereiken via het telefoonnummer 1733.

Kan ik mijn arts in de groepspraktijk vrij kiezen?

Uiteraard kan je je arts vrij kiezen.
Bij dringende consulten of huisbezoeken word je geholpen door de arts die beschikbaar is.